Arabes du Christ


" الهجرة المسيحية تحمل رسالة غير مباشرة للعالم بأن الإسلام لا يتقبل الآخر ولا يتعايش مع الآخر...مما ينعكس سلباً على الوجود الإسلامي في العالم، ولذلك فإن من مصلحة المسلمين، من أجل صورة الإسلام في العالم ان .... يحافظوا على الوجود المسيحي في العالم العربي وأن يحموه بجفون عيونهم، ...لأن ذلك هو حق من حقوقهم كمواطنين وكسابقين للمسلمين في هذه المنطقة." د. محمد السماك
L'emigration chretienne porte au monde un message indirecte :l'Islam ne tolere pas autrui et ne coexiste pas avec lui...ce qui se reflete negativement sur l'existence islamique dans le monde.Pour l'interet et l'image de l'Islam dans le monde, les musulmans doivent soigneusement proteger l'existence des chretiens dans le monde musulman.C'est leur droit ..(Dr.Md. Sammak)

dimanche 11 mai 2014

Nouvelles d'Arménie en Ligne

Nouvelles d'Arménie en Ligne

Nouvelles d'Arménie en Ligne

Le pape François a reçu jeudi le patriarche des Arméniens Karékine II, appelant à ne jamais oublier le sang versé par les chrétiens arméniens au siècle dernier et en soulignant que le sacrifice des martyrs doit permettre de renforcer l'unité entre leurs différentes communautés.

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Le pape a fait indirectement allusion aux grands massacres des Arméniens sous l'empire Ottoman au début du XXe siècle : "Le nombre des disciples qui ont versé leur sang pour le Christ dans les tragédies du siècle dernier est certainement supérieur à celui des martyrs des premiers siècles" de l'Eglise.

"Dans ce martyrologue, les enfants de la nation arménienne ont une place d'honneur", a-t-il relevé, devant le patriarche de cette Eglise orthodoxe très ancienne de sept millions de fidèles, dispersés entre l'Arménie et la diaspora, notamment en Amérique du nord.

Le témoignage des Arméniens "ne doit pas être oublié. Commme dans l'Eglise antique, le sang des martyrs devient semence de nouveaux chrétiens, de même que, de nos jours, le sang de nombreux chrétiens est devenu semence de l'unité" entre les Eglises, a-t-il estimé.

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"L'oecuménisme de la souffrance et du martyre est une exhortation puissante à arpenter la route de la réconciliation entre les Eglises. Nous ressentons le devoir de parcourir cette route de fraternité".

Cette notion de "l'oecuménisme du martyre" est revenue à plusieurs reprises dans la bouche du pape ou de hauts responsables de l'Eglise, notamment à propos de la tragédie syrienne ou des actions terroristes de Boko Haram au Nigeria. Des chrétiens de différentes confessions ayant été tués ou enlevés par des groupes islamistes dans ces pays.

L'appel à l'unité des Eglises, catholiques et orthodoxes, souvent divisées par des querelles anciennes, devrait être un point fort du message de François, quand il se rendra en Jordanie, Palestine et Israël du 24 au 26 mai.

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Le Catholicos, déjà présent lors de la messe d'inauguration du pontificat de François en mars 2013, a ensuite eu un temps de prière oecuménique avec le pape, dans une chapelle du Vatican.

En 1999, Karékine avait été élu 132e patriarche des Arméniens, et a eu plusieurs rencontres avec les derniers papes.

Arrivé mercredi pour un séjour de plusieurs jours à Rome avant de se rendre aux Etats-Unis, il avait au programme une rencontre au Conseil Pontifical pour l'unité des Chrétiens, et une entrevue avec le pape émérite Benoit XVI.

AFP

ADDRESS OF POPE FRANCIS TO HIS HOLINESS KAREKIN II SUPREME PATRIARCH AND CATHOLICOS OF ALL ARMENIANS WITH HIS ENTOURAGE

Thursday, 8 May 2014

Your Holiness, Dear Brothers in Christ,

I gladly offer a most heartfelt welcome to you and to the distinguished delegation accompanying you. Through Your Holiness, I also extend respectful and affectionate greetings to the members of the Catholicate family and to all Armenians around the world. It is a particular grace to greet you here so close to the tomb of the Apostle Peter and to share this moment of fraternity and prayer.

With you, I praise the Lord, because in recent years relations between the Armenian Apostolic Church and the Church of Rome have been strengthened, thanks to the events which are so dear to our memory. Here I recall the visit of my sainted predecessor to Armenia in 2001, and the welcome presence of Your Holiness in the Vatican for the official visit toPope Benedict XVI in 2008 and for the inauguration of my ministry as Bishop of Rome last year.

Here I wish to recall another occasion full of meaning in which Your Holiness participated : the commemoration of the witnesses to the faith of the twentieth century, which took place in the context of the Great Jubilee of the Year 2000. In truth, the number of disciples who shed their blood for Christ during the tragic events of the last century is certainly greater than that of the martyrs of the first centuries, and in this martyrology the children of the Armenian nation have a place of honour. The mystery of the Cross, precious to the memory of your people and depicted in the splendid stone crosses which adorn every corner of your land, has been lived as a direct participation in the chalice of the Passion by so many of your people. Their witness, at once tragic and great, must not be forgotten.

Your Holiness, dear Brothers, the sufferings endured by Christians in these last decades have made a unique and invaluable contribution to the unity of Christ's disciples. As in the ancient Church, the blood of the martyrs became the seed of new Christians. So too in our time the blood of innumerable Christians has become a seed of unity. The ecumenism of suffering and of the martyrdom of blood are a powerful summons to walk the long path of reconciliation between the Churches, by courageously and decisively abandoning ourselves to the working of the Holy Spirit. We feel the duty to follow this fraternal path also out of the debt of gratitude we owe to the suffering so many of our brothers and sisters, which is salvific because it is united to the Passion of Christ.

In this regard, I wish to thank Your Holiness for the effective support given to ecumenical dialogue, and in particular to the work of the joint commission for theological dialogue between the Catholic Church and the Oriental Orthodox Churches, and for the skillful theological contributions offered by representatives of the Catholicate of All Armenians.

"Blessed be the God and Father of our Lord Jesus Christ, the Father of mercies and the God of all consolation, who consoles us in all our affliction, so that we may be able to console those who are in any way afflicted with the consolation with which we ourselves are consoled by God" (2 Cor 1 : 3-4). Full of trust, may we walk the path that lies ahead of us, sustained by so great a cloud of witnesses (cf. Heb 12:1), and implore the Father for the unity which Christ himself prayed for at the Last Supper (cf. Jn 17:21).

Let us pray for each other : may the Holy Spirit enlighten us and lead us to that day, so greatly desired, in which we can share the Eucharistic table. We praise God in the words of Saint Gregory of Narek, "Accept the song of blessing from our lips and deign to grant to this Church the gifts and graces of Zion and of Bethlehem, so that we can be made worthy to participate in salvation". May the all-holy Mother of God intercede for the Armenian people now and always.



Envoyé de mon Ipad 

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